Mesti Tahu - Bahaya Aircond Kereta

Assalamualaikum,hari ini saya ingin berkongsi satu tips yang rasanya tidak kesemua orang tahu bahaya aircond kereta kepada kita.Boleh dikatakan kenderaan ini(kereta) merupakan kenderaan yang tidak asing bagi kita,kecuali yang berada di hutan amazon..hehe.Tapi kita semua belum pernah sedar bahayanya aircond kepada kita semua,mesti ada perasan dan saya rasa anda semua sendiri yang bila hidupkan enjin kereta mesti bukak aircond kan?Tapi tahukah anda,berdasarkan kajian yang dijalankan,dashboard,sofa,pewangi udara menghasilkan benzene,iaitu sejenis toksin yang menyebabkan kanser (carcinogen - ia dapat dikenalpasti melalui bau yang terhasil dari haba plastik di dalam kereta).Itu antara akibat jika kita hidupkan enjin terus pasang aircond.

Selain penyebab kepada kanser,ianya juga akan menyebabkan leukemia,meningkatkan risiko menghadapi kanser disamping punca keguguran.Jadi sebelum anda semua memasang aircond pastikan anda membuka dulu tingkap kereta sebaik sahaja memasuki kereta anda.


Kadar Pendedahan Benzene


Apa itu Benzene?untuk mengetahui apa itu benzene sila klik sini.Kadar pendedahan benzene yang dibenarkan adalah sebanyak 50mg bagi setiap kaki persegi.Kereta dikawasan berbumbung dengan tingkap tertutup akan menghasilkan 400-800mg Benzene.

Dan jika dibiarkan dikawasan yang terdedah dengan tingkap yang tertutup pada suhu 60 darjah farenheit,tahap Benzene boleh meningkat sehingga 2000 - 4000 mg,yakni lebih 40 kali ganda dari tahap yang dibenarkan.

Dan tahukah anda,penumpang didalam kereta akan terus-terusan menyedut sisa toksik yang berlebihan secara tidak sedar.

Cara Atasi

Tiada cara khusus untuk atasinya,cuma anda semua dinasihatkan agar membuka tingkap dan pintu kereta agar udara yang tercemar didalam kereta anda dapat keluar dengan sempurna.

Nota : tips ini dishare oleh kengkawan di fesbuk dan diubahsuai serta ditambahkan maklumat untuk dijadikan panduan bersama.

**** pasti korang pn biasa camni kan?buka enjin kereta terus switch on aircond..jadi lepas nie sila gunakan petua diatas kerana kesan nie walaupun lambat tetapi akan menjejaskan hidup kita.

Comments
1 Comments
1 Komentar untuk "Mesti Tahu - Bahaya Aircond Kereta"

haaaaa tips terbaru.

Note: Only a member of this blog may post a comment.

 
Copyright © 2014 mediasiber - All Rights Reserved
Template By Catatan Info